O´Learys – en kärlekssaga

Känslan man får då man kliver in på ett ställe man aldrig varit kan bli lite skrämmande, framförallt om man där ska äta mat och koppla av. Det är då något tryggt med att kunna gå till en restaurang och känna igen sig i inredning och meny oavsett vart man är, det blir en mer avslappnad känsla när man kan sätta sig ner och känna sig bekväm. Man skulle nästan kunna tro att denna restaurangkedja är något vi tagit in från ett annat land, men så är inte fallet. Den amerikanskinspirerade restaurangen grundades av Jonas Reinholdsson, en man som redan vid 4 års ålder föll för detta land då han besökte det första gången. Det är landet där han borde bo, men det var inte riktigt så det blev, Jonas bodde kvar hemma i Sverige och hämtade istället inspiration från landet han älskade för att grunda den första sportbaren här hemma.

En kvinnas namn

Det första O´Learys öppnade i november 1988 i Göteborg, en sportbar grundad i kärlekens tecken. Jonas mötte sin fru Anne O´Leary på en restaurang på ön Nantucket utanför Boston. Hit kom han för att arbeta som bartender åt vänner efter att ha lämnat den kända restaurang han tidigare arbetat på, Richie i Stockholm. När Anne klev in på restaurangen såg de på varandra och log, de visste inte då att inom en snar framtid skulle de vara man och hustru och sedan öppna det allra första O´Learys tillsammans. Med tanke på hur hårt Jonas föll för sin fru, kvinnan han tog med till Sverige, är det inte förvånande att restaurangen fick sitt namn efter henne.

Internationell spridning

Visionen för restaurangen var inte bara nationell, Jonas ville att den skulle expandera utomlands också. Här i Sverige blev konceptet väl mottaget av svenskarna, de välkomnade den amerikanska sportbarsatmosfären med öppna armar och det har även sträckt sig utomlands till Danmark och Norge. Men idag har delar av företaget blivit uppköpt av Compass Group, ett brittiskt börsbolag som tillsammans med svenska dotterbolag Scandinavian Service Partner driver restauranger på ställen som flygplatser, tågstationer och arenor. Detta köp gav O´Learys möjligheten att växa inom nya områden och man såg till att utveckla ett nytt koncept, O´Learys Bar & Café öppnade första på Terminal 4 på Arlanda, ett ställe till för de som är på språng.

Stora drömmar

Men var är egentligen utsikterna för själva företaget? Vad är det mana satsar på egentligen? Enligt Jonas själv så vill de kunna erbjuda gäster och personal en roligare vardag. Hit ska fler gäster vilja komma och få upptäcka att detta är ett trevligt och lättillgängligt ställe. Företagets ambition är att trygghet ska skapas för franchisetagarna och därmed säkra tillväxten och utvecklingen för kedjan. Man satsar på reklam och syns ibland annat i Aftonbladet. Meningen är att göra O´Learys till ett av de ledande varumärken i världen inom den genren och idéer för bland annat en resort med spa finns i tankarna. Denna tanke kan vara en som blir populär, jag kan tänka mig att en O´Learys resort blir något mer lockande för män vars fruar vill åka iväg på spa. En weekend med massage och sport, det måste låta som en dröm för många män.

O´Learys