Hard Rock Café

Temat i vilket man inreder sin restaurang kan vara väldigt varierande, en del väljer den mer klassiska stilen där det ska se stilrent med trevligt ut, andra går på den där mörka inredningen som ger en värmande och mysig känsla. Sen har vi de restauranger som går fullt ut för att följa ett visst tema, ibland misslyckas detta och ser istället väldigt rörigt och jobbigt ut. En del lyckas dock hitta ett tema som tilltalar de flesta och blir en succé. O´Learys lyckades med sin känsla av att befinna sig i en amerikansk sportbar och gjorde sitt namn känt på marknaden. En annan restaurangkedja som lyckats med sitt specifika tema är Hard Rock Café.

Populärt från start

Detta är en kedja som grundades 1971 i London, England av Isaac Tigrett och Peter Morton, två företagsamma amerikaner som båda älskade musik. De slog ihop sina kloka huvuden och skapade Hard Rock Café, en restaurang och bar som genast skulle bli en hit som lockade mängder med kunder. Här lockade den amerikanska maten i toppklass men till ett inte alldeles för dyrt pris, en varm och trevlig service och så klart rock ’n roll musiken. Trots detta dekorerades det till en början med inriktning på elektrisk americana, men det blev tillslut världens ledande samlare och utställare av rock ’n roll ting.

Internationell framgång

Under 10 år var restaurangen exklusiv för England, man globaliserade sig inte förrän 1982 då de två grundarna kom överens om att utveckla sina egna restauranger i andra länder. De båda begav sig till USA där Morton öppnade sina Hard Rock Café i Los Angeles, San Fransisco, Chicago och Huston medan Tigrett tog sig an New York, Dallas, Boston, Washington D.C. och Orlando. Men Tigrett stannade inte bara i USA utan öppnade två restauranger i Europa också, en i Paris och en i Berlin.

Ombyte förnöjer

Detta blev dock det sista för Tigrett som valde att sälja sin del i företaget till Mecca Leisure. The Rank Group, ett företag i London, förvärvade 1990 Leisure och fortsatte sin expansion i dess geografiska territorium. Detta företag såg sedan till att förvärva Hard Rock America från Peter Morton och den kanadensiska grenen vilken Nick Bitove hade startat. Detta innebar att The Rank Group hade kontroll över märket helt och hållet, ett av de mest universellt igenkända kända varumärken. Men detta stannade bara i händerna på Rank fram till 2007 då företaget köptes upp av the Seminole Tribe och Florida.

En världsomfattande hit

Hard Rock Café har bara fortsatt att växa och finns nu som över 175 arenor i mer än 53 olika länder, däribland finns 139 caféer och 16 hotel/casinos. Sedan sin start i London har Hard Rock spridits till exotiska ställen så som Kuala Lumpur och Ho Chi Minh City tack vare att de erbjuder speciell upplevelse till dess hängivna kunder som bara växer i antal. Med sin ojämförbara samling som innehåller mer än 70 000 föremål vilka flyttar runt från restaurang till restaurang, så erbjuder de världens mest omfattande visuella historian av rock ’n roll. Här kan man beskåda en otrolig samling av klassiska gitarrer och andra instrument, planscher, kostymer, musik och texter. En upplevelse med fantastisk mat och underhållning.

Hard Rock Café