Delikata smörgåsar

Endast 17 år gammal startade Fred DeLuca det som skulle komma att bli en internationell succé, 1965 öppnade han Pete´s Super Submarine tillsammans med Peter Buck efter ett lån från en nära vän som uppmuntrade honom att starta en restaurang. På denna tid var affärsman inte alls drömmen, Fred ville hellre bli läkare. Men han hade nog aldrig kunnat drömma om den succé dessa gjorde, i grannskapet blev de avlånga mackorna en väldigt populär nymodighet. Doctors Associates Inc bildades för att se över driften av butikerna, namnet kom med inspiration från det de båda hade tänkt starta genom denna idé, Fred´s Medical aspirations och Peter Buck´s Doctorate.

Svår start

Men när sommaren var över hade de inte tjänat ihop de där första vinsterna de hoppats på, över efter alla utgifter hade de endast $6 kvar. Detta var dock ingenting som hindrade dem, istället för att deppa ihop och se sig själva besegrade så startade den en ny restaurang. Denna nådde tyvärr inte heller de förväntningar som de hade satt upp för sig själva, men envisa som de var såg de till att öppna en tredje butik och denna gången valde de att kalla den Subway. Efter ett helt år öppet hade de lyckats tjäna ihop $7000, en framgång som gjorde att Fred bestämde sig för att ta sig an en karriär inom matindustrin.

Ny riktning

För att lyckas med detta behövde han en plan, när de nått 1974 skulle de ha öppnat 30 liknande butiker i staterna. Dessa 10 år flöt förbi och endast 16 butiker i Connecticut hade varit möjligt att öppna, men man fann hur svårt var att kunna hålla samma standard i alla affärer. DeLuca insåg att om man ville ha ett snabbt växande företag så var franchise den väg man skulle gå, så han övertalade sin vän Brian Dixon att öppna det allra första Subway i Wallingford, New Haven. Detta visade sig vara helt rätt beslut för företaget, redan samma år kunde man öppna ytterligare 14 restauranger med hjälp av franchise metoden.

Korsade gränser

Fred skapade de principer som alla Subway restauranger var tvungna att följa, hög kvalité, färsk mat och nöjda kunder var de pelare som franchise butikerna var tvungna att hålla. Redan 1978 öppnade den 100:e Subway restaurangen och i samband med det lade man till en regel om att allt bröd var tvungen att bakas i restaurangen själv, något som hjälpte till att höja ryktet och efterfrågan då kvalitén på produkten ökade. Det blev sedan dags för Subway att öppna sin allra första restaurang utanför USA och först ut var ön Bahrain.

En svårslagen kampanj

Företaget växte så det knakade och redan 1987 hade man öppnat sin 1000:e restaurang, en siffra man hade 10 dubblat 1998 då restaurang nummer 10 000 öppnade. Restaurangerna spred sig i stort sett själva och man körde år 2000 igång en kampanj där 22:a Jared Fogle påstod sig ha gått ner 111 kilo genom att bara äta Subway mackor. Detta boostade deras ideologi om färsk mat och Subway blev snabbt valet för det överviktsproblem USA hade på denna tid. Idag finns det grenar i över 102 länder och man omsätter ungefär $9 miljoner. Från den där lilla första butiken som bara gick $6 plus har man startat ett imperium med fantastiskt god mat.